Peking-Event (Millennium), 31.12.2000, 24 Uhr



Silvester 2000. China war für uns eine andere Welt, und wir waren eine andere Welt für China. Die chinesische Erfahrung war die eines „positiven Alptraums". Unsere chinesischen Partner mussten ihre Ja-Haltung überwinden lernen, wir unsere Nein-Haltung. In der chinesischen Sprache gibt es nämlich kein „Nein", ganz abgesehen davon, dass die meisten höheren Funktionäre „Ablehnung" gar nicht begreifen können. Aber China war dabei, sich zu öffnen, wollte in die Welthandelsorganisation, wollte die Olympischen Spiele 2008 austragen. Beides hat es inzwischen erreicht. Zu diesen „Öffnungsbekundungen" gehörte unser Millenniums-Event. Unsere Zusammenarbeit glich also einer Zweckheirat, wobei mein Eindruck der war, dass sich die Chinesen mehr anstrengen mussten als wir, was sie schließlich auch taten und, wie ich denke, letztendlich gern taten. Gert hat in China gelitten, weil er sich ständig wechselnden Gegebenheiten anzupassen hatte und weil wir in einer sehr kurzen Zeit agieren mussten. Ich will aber auch festhalten, dass unsere chinesischen Partner, wo immer möglich, sehr schnell reagierten. So konnten viele – auch kulturelle – Differenzen überbrückt werden.

Klaus Schulze (ehemals Tengerine Dream) schrieb die Musik für Gerts Inszenierung innerhalb von zwei Wochen – mehr Zeit hatten uns unsere chinesischen Freunde mit ihrer zähen Verhandlungsführung nicht gelassen. Dieser Soundtrack wurde von den chinesischen Verantwortlichen anstandslos akzeptiert. Für Gert war das wichtig, weil er sich natürlich Gedanken über seine Kooperation mit dem „offiziellen China" machte – und zwar grundsätzlich und nicht, weil es diesbezügliche Gespräche mit Dritten gab –, aber ich glaube, er honorierte schließlich die absolute künstlerische Freiheit, die ihm gegeben wurde und verstand sie als beredtes Zeichen des Liberalisierungswillens des größten Landes der Welt. Außerdem brauchte er sich – in der DDR über ein Jahr lang aus politischen Gründen in Einzelhaft – nicht rechtfertigen, aber er wollte schon wissen, mit wem er es zu tun hatte und für wen er arbeitete.

Die Peking-Show machte noch einmal deutlich, was Gerts Konzept von den meisten anderen Events vergleichbarer Größenordnung unterscheidet: Gert begreift Licht als „Message", als erlebbar zu machende Architektur, und weiß aus einer über fünfundzwanzigjährigen Theatererfahrung um Wirkung und um Emotion. Er arbeitet nicht als Lichtdesigner, was er auch nicht ist, sondern als Regisseur. Seine Gesamtkunstwerke haben eine Dramaturgie, die eine Spannung über 30 Minuten lang aufrecht zu erhalten vermag. Und das war das Wichtigste sowohl für das Publikum, als auch für unsere Auftraggeber. Nach dem China-Event wussten wir, dass wir endgültig geschafft hatten, was keiner erwartet und was nur in Gerts Kopf existiert hatte: Die Geburt einer neuen Event-Form aus dem Geiste des Lichts.

© Asteris Koutoulas


BEIJING – THE MILLENNIUM EVENT
CHINA MILLENNIUM MONUMENT, DECEMBER 31ST 2000
MUSIC BY KLAUS SCHULZE
Art Director, Light & Pyro Design Gert Hof
Event Management & Production Asteris Koutoulas
Produced by Beijing Gehua Cultural Development Co., Beijing Television, Shanghai Eastern Television, Art in Heaven GmbH & Asteris Koutoulas for the Chinese Government
Executive Producer Tim Dowdall
Technical Director Gerd Helinski
Programming & Operator Stephan Aue
Space Cannon Light Equipment Procon MultiMedia AG
Light, Laser & Neon Equipment Gehua Beijing
Pyro & Fireworks Ikebun Co. Ltd. Japan
Local assistance LogistiX


Beijing Millennium Event
Client: Government of China
Location: Millennium Monument
Live Audience: 4 million spectators
Global Media Coverage: 1.7 billion TV viewers


Gert Hof was commissioned by the Chinese Government to create an unprecedented spectacle on December 31st, 2000 to celebrate Asia's Millennium at the China Millennium Monument in Beijing. In this case, it was the first time in the history of modern China that a foreigner had been entrusted with the artistic direction of a state event. The Chinese were particularly impressed by the skilful inclusion of traditional stylistic elements. This mega event in Beijing was broadcasted by 180 TV stations worldwide. It is estimated that 1.2 billion television viewers in China watched the show, and a further 500 million saw excerpts from and reports about this mega event, which was at the same time part of the successful application for the Olympic Games 2008.


To us, China was a foreign world, and we were a foreign world to China. The Chinese experience was that of a "positive nightmare". Our Chinese partners had to learn to overcome their yes-to-everything attitude, we our stubborn negativity. In the Chinese language "no" does not exist, and most high-level functionaries could not even fathom the idea of refusal. But China was on the verge of opening up, it wanted to get into the WTO and to stage the Summer Olympics 2008. Well, it has accomplished both. Our event was one of those "declarations of openness". Our collaboration was therefore similar to an arranged marriage, but I had the impression that the Chinese had to try a lot harder than us - which, in the end, they did, and I think they even did it gladly.
In China Gert suffered because he constantly had to adjust to changing circumstances. We often had to react quickly to new realities. It then paid off that Gert had managed to convey this pitiless yearning deep inside himself to his closest employees. I noticed that they possessed that little bit more than their usual professional motivation which enabled them to master such extreme situations as in China.
Klaus Schulze (the former member of Tangerine Dream) wrote the music for Gert's production. The Chinese delegates accepted the Schulze-Soundtrack without further ado. This was important to Gert because he kept an eye on his cooperation with the "official China", but I think he also acknowledged the complete artistic freedom he had been given and considered himself a living proof of the world's largest country's will to finally open up. After the Chinese event I realised that Gert had accomplished something that no-one had expected to work out and that had only existed in the back of his mind. The birth of an entirely new event from the spirit of light.

© Asteris Koutoulas

*****

Lieber Herr Hof,
meine herzlichen Glückwünsche zu Ihrem Millennium Mega-Event in China! Nach all den sorgfältigen Bemühungen, der unermüdlichen Beharrlichkeit und der Toleranz bei dieser, unserer ersten Zusammenarbeit, haben Sie es geschafft, die wundervollste Light Show am China Millennium Monument zum Jahrtausendwechsel in Peking zu inszenieren. Dieser Kulturaustausch offenbart einen reizvollen Kontrast und zugleich eine Verbindung von Mentalität und Kultur, visueller und spiritueller €sthetik, impulsiver Bewegung und andächtiger Stimmung, Individualität und öffentlichem Ansehen, wärmsten Farben und geheimnisvollem blauem Licht, laut tönender Musik und damit einhergehend Kommunikation von Herz und Seele, Tradition und moderner Technologie. Für das Konzept und die Botschaft, die Sie der chinesischen Bevölkerung überbracht haben, sind wir Ihnen sehr dankbar.

Mu Lan, Deputy Director of the Gehua Cultural Development Group, Januar 2001


Dear Mr. Gert Hof,
My hearty congratulations on your Millennium mega-event in China! After your painstaking efforts, hard working, persistence and tolerance in our first cooperation, you finally made the greatest light show at the China Millennium Monument at the turning of the new century in Beijing. It was such a fantastic and wonderful experience for the Chinese people É We were grateful to you and your team for this significant present from Germany. This cultural exchange showed the interesting contrast and combination between mentality and culture, visual and spiritual aesthetics, exciting movement and graceful sentiment, individuality and popularity, warmest colours and mysterious blue light, loud music and still communication of heart and soul, traditional culture and modern technology. We greatly appreciate the concept and message you brought to the Chinese people and are looking forward to having more joy, peace, tolerance and communication in the Millennium.

Mu Lan, Deputy Director of the Gehua Cultural Development Group, Januar 2001

*****

Gert Hof is the only artist who has produced four Millennium Events (Berlin - Victory Column, Athens - Acropolis, Budapest - Parliament, Beijing - China Millennium Monument), and has thus been justly described as "one of the most sought-after light and pyro architects in the world" (ARD, Tagesthemen). After the simultaneous events on the night of the Millennium, in Berlin and Athens, where Gert Hof became the first artist in the history of modern Greece, to be permitted to stage an event on and around the Acropolis, he was approached by the Hungarian Government, to produce a multi-media mega-show in the city of Budapest, on the occasion of Hungary's one thousandth anniversary. Thus there came about a monumental creation consisting of light, pyro and balloons by and on the Danube, between the Margaret and Chain bridges, and with the neo- classical parliament building as its focal point.
Finally, Gert Hof was commissioned by the Chinese Government to create the unprecedented spectacle on December 31st 2000 to celebrate Asia's Millennium at the China Millennium Monument in Beijing. A.K.

 

 

zurück zur Themenauswahl