Dresden-Event (Semperoper), 7.12.2002



Mehr als bei anderen Events war Gert Hof in Dresden er selbst. Er riss sich die Seele aus dem Leib und baute Bilder aus Stille. Er musste auf nichts Rücksicht nehmen – und dies kam der Sache zugute. Welten prallten aufeinander. Das Historisch-Hehre der Semperoper auf der einen Seite, auf der anderen der Rock'n'roll tief in seinem Herzen. Hass und Zärtlichkeit zugleich. Mir wurde während der Vorbereitung zu Dresden bewusst, was ich bereits bei meiner ersten Begegnung mit ihm gespürt hatte – Hof ist ein Künstler, der trotz andersartiger Erfahrung die Zuversicht nicht verlieren kann, dass die Zukunft doch noch etwas bringen würde. Was dieses „Etwas" für Gert bedeuten könnte, habe ich niemals herausbekommen.

Nach dem Event sagte Gert: „Wir haben heute fast 30% von dem geschafft, was ich vorhatte." Ohne Gram, fast anerkennend, erstaunt, dass „trotzdem" so viel möglich war. Und dieses „trotzdem" gibt es bei allen Events. Denn der Kick, die Herausforderung für Gert setzt ein, sobald der Event feststeht, also lange vor dem eigentlichen Event. Die Imagination der Stunden und Tage, die folgen, nachdem der Vertrag unterschrieben ist, sind die eigentlich künstlerischen, die „glückseligen" im Schopenhauerschen Sinne. Alles, was dann kommt, die Wochen und Monate der Vorbereitung, die Anfertigung der Partitur, die Arbeit ohne Ende, der tagelange Aufbau der Installation, der Kampf ums Detail - all das dient dazu, das Resultat dem Ideal so nah wie möglich kommen zu lassen. Eine Kopfgeburt für den Nachthimmel.

Dresden wurde zu einer Sternstunde für Gert. Das Alte Schloss, die Bauten von Semper, der Zwinger, die Oper im Zentrum. Und Johann Sebastian Bach. Eine Kathedrale aus Musik und Licht, aufsteigend in den eisig kalten Himmel über Dresden. Als wir uns Stunden nach dem Event verabschiedeten, sagte Gert: „Lass uns morgen telefonieren." Aber - um eine Zeile seines Freundes Till Lindemann zu benutzen – es klang wie: „Ich warte auf dich am Ende der Nacht." Und Nacht, so scheint mir, ist immer für Gert Hof.

© Asteris Koutoulas


DRESDEN SHINES AGAIN – THE BENEFIT EVENT
SEMPER OPERA HOUSE, DECEMBER 7TH 2002
MUSIC BY JOHANN SEBASTIAN BACH
Art Director, Light & Pyro Design Gert Hof
Produced by Asteris Koutoulas for the State of Saxony
A Light Monuments Production
Technical Director Gerd Helinski
Programming & Operator Jens Probst
Pyro & Fireworks Pyro-Art Berlin
Light Equipment Procon MultiMedia AG


Gert Hof, who comes from Saxony, gave his home region a spectacular gift four months after the flooding in August 2002. Under the title "Dresden shines again" Hof lit up the world-famous Semper opera house and its surroundings, one of the most beautiful squares in Europe, on December 7th 2002. Within the short time available, the technical requirements of the event were met, according to Gert Hof's detailed plans - in which each sweep of the spotlight is exactly choreographed. Over 100 lighting specialists and stage technicians from Greece, Hungary, Britain and Germany completed this enormous logistic operation in just five days and four nights. In just 120 hours they laid a total of 50 kilometres of cable, screwed in some 80,000 screws and installed over 15,000 light bulbs. Fifty Space Cannon spotlights were mounted on the three portals - the strongest in the world at 70,000 watt. Added to this were another 3,000 light systems. The climax of this light show was the glow of over hundreds of neon tubes enveloping the entire opera house.


More than at any of the other events, in Dresden Gert could be himself. He tore out his soul and constructed images from silence. He didn't have to show any consideration - and this turned out to be a great benefit. Worlds collided. On one side, the imposing and historical Semper Opera, on the other the rock'n'roll deep down in his heart. Hate and tenderness mingling. During the preparations for Dresden I suddenly understood what I already felt during our first ever meeting - Hof is an artist who, besides opposing experiences, is incapable of losing confidence that the future will come to something. Whatever this "something" might be, I never managed to find out.
After the event, Hof said: "Today we have achieved almost 30% of what I had planned". He mentioned this without remorse, almost congratulatory and surprised that "besides everything" so much had worked out. And this "besides everything" exists at all his events. Because for Gert the kick, the challenge starts when the event is agreed on, a long time before it actually happens. The hours and days spent imagining after the contract has been signed are his truly artistic and "blissful" (in the Schopenhauerian sense). Whatever follows, the weeks and months of preparation, writing the score, endless work, non-stop construction of the installation, fighting for every detail - all this is only to get the result as close to his ideal as possible. Born from his mind for the nightly sky.
Dresden became a great moment for Gert. The Old Castle, the Semper buildings, the Zwinger, the Opera at the centre. And Johann Sebastian Bach. A cathedral made of music and light, rising up into the icy cold sky above Dresden. When we said goodbye hours after the event, Gert said: "Lets call each other tomorrow". But - to borrow a line from his friend Till Lindemann - it sounded like: "I am waiting for you at the end of night". And, it seems to me, for Gert Hof it is always night.

© Asteris Koutoulas



Nach der Flut
Die Flut im August 2002 hat in ganz Sachsen gro§e Schäden angerichtet. Die Bilder von den Rettungsaktionen für den Zwinger und die Semperoper gingen wie ein Symbol für den Zusammenhalt, die Solidarität und die Hilfsbereitschaft in diesen schweren Tagen um die ganze Welt.
Mit seiner Lichtinstallation an der Semperoper gab Gert Hof ein beeindruckendes Beispiel dafür, wie jeder mit eigenen Ideen erfolgreich beim Wiederaufbau nach der Flut helfen kann. Wer miterlebt hat, wie die Semperoper zu Klängen von Johann Sebastian Bach illuminiert wurde und wie die Menschen auf dem Theaterplatz ihre Wunderkerzen entzündeten, durfte sich erinnert fühlen an jene Tage im August, als Tausende Helfer das historische Erbe der Stadt Dresden vor den Fluten retteten.
Lassen Sie mich an dieser Stelle auch im Namen der Sachsen allen Beteiligten herzlich für ihren Einsatz danken: Auch Sie haben mit Ihrem Beitrag der Semperoper, der sächsischen Landeshauptstadt und damit einer ganzen Region das Renommee zurückgegeben, das uns seit jeher viele zugestehen. Die Licht-Inszenierung Gert Hofs war ein wichtiges Signal, Dresden und Sachsen wieder zu besuchen.

Dresden, den 21. Februar 2003
Georg Milbradt, Ministerpräsident des Freistaats Sachsen


In August 2002 flooding wreaked havoc all across Saxony. Images of rescue operations to save the Dresden Zwinger and Semper Opera travelled all around the world as a symbol of unity, solidarity and willingness to help in these difficult days.
With his light installation at the Semper Opera Gert Hof set a shining example how, after the flood, each and every one of us could successfully support the reconstruction with their own ideas. Whoever had the chance to experience the Semper Opera's illumination to the sounds of Johann Sebastian Bach and see the people on Theatre Square light up their sparklers, was reminded of those days in August when thousands of helpers saved Dresden's historical heritage from the floods.
Let me use this opportunity to thank all involved, also on behalf of Saxony, for their commitment: with your contribution you, too, have rebuilt the good reputation of the Semper Opera, Saxony's capital city and therefore the entire region. Gert Hof's lighting magic acted as an important reminder to return to Dresden and Saxony for a visit.

Georg Milbradt, Prime Minister of the Free State of Saxony, 21.2.2002

 

 

zurück zur Themenauswahl